onsdag 7 december 2011

7/12 Dag 8

Ett exempel på hur jag lägger upp ett ridpass

Framskrittning ca 5 min på lång tygel , 5 min på kortare men fortfarande under noll arbete

Sedan börjar vi jobba, kollar gasen och bromsen. Får henne att bli uppmärksam så att minsta lilla vink.
Det gör jag just genom att göra övergångar så hon får ett riktigt sug.
Efter det flyttar jag lite på henne genom ex. skänkelvikning eller förminska och förstora volten.
Lägger in lite galopp, sedan utgår jag från dagsformen.
Ibland är det kortslutning i hennes huvud då kanske jag bara övar övergångar, när hon är mer på g så övar jag på mer krävande saker som öppnor och slutor =)
Sedan skrittar jag av i 10 - 15 min! :)

Mitt ridpass kan ta alltifrån 15 min aktivt arbete till 1,5 h. Beroende på hur länge hon tjafsar! :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar