söndag 4 december 2011

4/12 Dag 5

En häst som betyder mest för mig

Kroklista!
Vissa förstår inte varför jag har Lista. Hon kommer inte komma högt i tävlingarna, hon är så liten, åldern börjar komma, hon har inte lynnet , hon är för stressad osv.
Ja, i början förstod jag knappt själv att detta skulle bli en ridhäst.
Men nu så är hon som vilken ridhäst som helst. Det gör så fruktansvärt mycket när man kan börja att arbeta i galoppen och jag har det svart på vitt att Lista har en fin galopp.
Och stressen har gått från 100 till 30. På ett års tid.
Lynnet då? Vem bestämmer vad som är lämpligt? Jag gillar hästar med temprament, NEJ detta är inte det samma som att jag accepterar att hon dummar sig när jag sätter krav på henne!
Absolut inte, men hon gör rätt för sig. Lägger jag på spöet för hårt så berättar hon även det för mig, tar jag i för hårt så berättar hon det för mig.
Och hon är inte sur, men det är ingen goshäst. Bara om man gör det på hennes vilkor när hon vill.
Men denna hästen har fått mig att stanna kvar, utan henne hade det aldrig gått!


1 kommentar:

  1. SV: Hej! Schabraket köpte jag från Ebay. Tyvärr kommer det inte säljas då det är ett av mina favoriter. MVH Jossan

    SvaraRadera